Marc-Olivier Goyette-Côté

 

Courses

  • Intermediate Leadership Programme
  • Advanced Leadership Programme

Education

  • PhD. Communication and Information Sciences – Université Sorbonne-Nouvelle Paris III & UQAM
  • Master of Communication – UQAM

Biography

Ph.D. in communication specializing in the political economy of communication, with particular expertise in the socio-economic issues of communication technologies and journalism. His work focuses on the mechanisms of automated reprocessing of current information in connection with the Internet, the forms and practices of pluralism in journalism, the mechanisms/strategies of valorization of digital content, as well as the changing forms of labor on the Internet.

In addition to his academic career, Marc-Olivier Goyette-Côté has extensive professional experience in the communication industry, having worked as a journalist, webmaster, and editor in the specialized press, as well as having carried out numerous communication contracts in the public and private sector, and in municipal politics.

Expertises
  • Journalism
  • Digital Economy
  • History of Communication
  • Information and Communication Technologies
Publications

Some of the links below lead to a site belonging to an entity not subject to the Official Languages Act. Information on this site is available in the language of the site.

  • 2022. Claus, S. and Goyette-Côté, M.-O. « Harold Innis à la conquête de l’espace et du temps », in Perspectives critiques en communication, tome 2. Directed by Aubin, P., George, E. and Rueff, J., PUQ, 305-335
  • 2015. Goyette-Côté, M.O. and S. Rocheleau. «Mythes et réalités du pluralisme de l’information sur le Web : le cas du Québec ». Directed by George, E. (dir), concentration, changement technologique et pluralisme de l’information. Montréal : Presses Universitaires du Québec.
  • 2014. Goyette-Côté, M-O. and P. Langlois. La participation sur les espaces de contenus générés par les utilisateurs, une exploitation collaborative, Tic&Société, Vol.8 n°1-2.
  • 2013. George, É., R. Carbasse, M-O. Goyette-Côté, S. Rocheleau and S. Claus. « Internet et pluralisme de l'information : un point de vue du Québec ». in Rebillard, F. (dir.), Pluralisme de l'information et media diversity – Un état des lieux international. Bruxelles : De Boek, 211-230.
  • 2013. Carbasse, R. and M-O. Goyette-Côté. L'impact des stratégies de convergence sur le travail journalistique : le cas des travailleurs de l'information de Québecor Média. Recherches en Communication, 39, 13-29.
  • 2012. Goyette-Côté, M-O., R. Carbasse and É. George. « Converging journalism : producing and publishing news for multi-platform conglomerates in Canada». Journalism Studies 13 (5-6), 753-762.
  • 2012. Goyette-Côté, M.O. « Le retraitement automatisé de l’information d’actualité en ligne : analyse des mécanismes socio-techniques mis en place par les infomédiaires », Communication, Vol. 29/2.
  • 2012. Goyette-Côté, M.O. « L’éveil du consommacteur : comment la notion de « prosumer » permet d’analyser les pratiques participatives sur l’internet », Conférence « Où en est la critique en communication », as part of ACFAS 2012, Montréal, May 7th.
  • 2010. Goyette-Côté, M.O. «Les logiques de ré-intermédiation de l’information journalistique en ligne : les exemples de Yahoo! et de Google », delivered as part of the annual conference of the Canadian Comunicatin Association, Montréal, Concordia. June 1st 2010, 22p., Available at: http://cca.kingsjournalism.com/?p=24
Date modified: